Budskapene som driver salg

Kommunikasjonshuset
Økonomi trumfer bærekraft; design betyr mer enn du tror; og mindre engasjerer mer.

– Disse funnene er basert på data fra salgsfremmende innhold på LinkedIn og sier noe om hva som funker i B2B-markedsføring, sier partner og performance-rådgiver i Kommunikasjonshuset, Sander Sørhaug.

Det sies at halvparten av markedsføringskronene dine er bortkastet, problemet er å finne ut hvilken halvdel.

– Vi ønsker å hjelpe bedrifter med å legge sine ressurser i riktig halvdel, sier Sørhaug.

Økonomi trumfer bærekraft

Sørhaug har A/B-testet budskap for en rekke bedrifter på LinkedIn – en test hvor du sammenligner to versjoner av et budskap for å finne ut hvilket som presterer best.

I en av testene, sammenlignet han en vinkling på kostnadsbesparelser med bærekraft. Funnene overrasket.

– Med alt fokuset på bærekraft forventet jeg nesten at dette budskapet skulle vinne frem. Men vi ser tydelig at det økonomiske perspektivet trumfer, sier han.

Budskapet med det økonomiske perspektivet fikk 160% høyere engasjement.

– Vil du selge mer, kan det være lurt å tenke gjennom om du skal posisjonere produktet eller tjenesten som et bærekraftig alternativ, eller om du heller skal spille på det økonomiske, sier Sørhaug.

Design øker sannsynligheten for salg

I noen av testene var vinklingen lik, men det visuelle hadde to forskjellige design. Også her var det store forskjeller i resultatene.

– Ønsker du at budskapet når frem, kan det svare seg å bruke litt ekstra tid på designet av det visuelle. Dette har en tendens til å bli tatt for gitt, men resultatene fra A/B-testingen vår viser at folk engasjerer seg i større grad hvis det visuelle oppfattes som ryddig og harmonerende.

– Og det stopper ikke med engasjement. Bedriften fikk flere henvendelser fra versjonen med det stilrene designet, sier Sørhaug.

Han spekulerer i hvorfor.

– Folk har det jo travelt, og må forholde seg til store mengder informasjon daglig. Kanskje folk ubevisst holder seg unna innhold med rotete design?

Mindre engasjerer mer

Sørhaug påpeker at konteksten for budskapet alltid må tas i betraktning.

– Her har vi testet ulike budskap for bedrifter i forskjellige bransjer. Tendensene vi ser kan selvfølgelig variere mellom bransjer og målgrupper – og over tid. Allikevel gir de oss en indikator på hva vi kan gjøre mer av fremover.

–Eller mindre, legger han til.

Resultatene underbygger nemlig også den tidløse påstanden om at “mindre er mer”. Den røde tråden på tvers av testene var faktisk at enkle budskap med fokus på én egenskap ved produktet eller tjenesten resulterte i langt flere nettsidebesøk – og potensielle kunder.

– Mange tenker nok at de må gi kundene flest mulig grunner til å ta kontakt. Logisk sett gir det jo mening, men vi mennesker er ikke alltid så logiske, sier Sørhaug.

Derfor anbefaler Sørhaug bedrifter å være disiplinerte når de setter seg ned for å lage budskap.

– Det kan være bra å få frem alt, men fremhev én ting av gangen. Det funker best.

Utforsk nye digitale muligheter
Snakk med oss

Flere saker

No items found.
Kommunikasjonshuset © 2023
PersonvernPersonvern - Spot